joi, 11 octombrie 2012

Nemira, placerea lecturii.

Articol in cadrul concursului SuperBlog2012

Foto1:Nemira.ro
Foto2:Cinemarx.ro



Stephen King - Carrie (hardcover)Nu sunt sigurã în proporţie de sutã la sutã cã aceasta e prima carte de la Nemira cititã, dar e prima de care îmi amintesc. Nu conta deloc pentru mine la vremea aceea la ce editurã a apãrut o anumitã carte, nu eram atentã la acest amãnunt.
Locuiam la mãtuşa mea atunci, pentru cã aveam casa în renovare. Se întâmpla în urmã cu cinci ani. Ca de obicei, am fost atrasã de biblioteca ei. Eu nu îmi fac o impresie despre o casã şi proprietarul ei dupã calitatea mobilei, dupã aparatura de acolo sau alte lucruri din astea, ci dupã existenţa sau inexistenţa unei biblioteci, dupã numãrul şi calitatea cãrţilor de acolo.                                                     
Atrasã de biblioteca mãtuşii mele, am început sã mã uit printre cãrţile de acolo şi astfel am descoperit-o pe “Carrie”. Am citit cartea în douã seri consecutive şi mi-a plãcut foarte mult. Empatizam, într-un fel, cu Carrie şi mai degrabã îmi era milã de ea decât sã o condamn.
Privind acum în urmã, dupã ce am mai acumulat ceva experienţã de viaţã şi cunoştiinţe de psihologie, sunt uluitã sã realizez cã am, în linii mari, aceeaşi gândire. Nu ştiam atunci cã limitele ce i-au fost impuse, cenzura sub care a fost pusã de cãtre mama sa cu o gândire alienatã, toate frustrãrile sale s-au adunat în inconştient, clocotind ani la rând, pentru ca la final sã rãbufneascã, dar ştiam cã mama sa este principala vinovatã pentru cele întâmplate.
Carrie are acel ceva care te face sã o îndrãgeşti şi sã îi cauţi mereu circumstanţe atenuante. Pe lângã nedreptatea de a avea o astfel de mamã, Carrie e obligatã sã suporte umilinţele la care o supun colegele ei, care o considerã o ciudatã. Iar cea mai mare dintre aceste umilinţe o face sã explodeze, scoţând ce mai rãu, mai periculos şi mai macabru din sufletul ei.
Ȋn timp, singurãtatea te roade, frustrãrile se multiplicã, umilinţa naşte urã şi toate astea nasc o dorinţã arzãtoare de rãzbunare. Exact asta s-a întâmplat cu Carrie şi nu este o coincidenţã faptul cã am folosit expresia “dorinţã arzãtoare”.
Nu am înţeles dacã aceste torturi repetate au trezit în Carrie puterile telekinetice sau ele erau prezente încã de la naştere, ca un dar sau poate un blestem al naturii.
Nu pot sã nu mã gândesc la ce fel de persoanã ar fi devenit ea, dacã ar fi avut parte de o altã educaţie, câte lucruri constructive ar fi putut face cu acele puteri care la final au fost folosite doar pentru rãzbunare. La fel cum nu pot sã nu mã gândesc ce aş fi fãcut eu, dacã eram în locul ei. Furia este cel mai periculos sentiment al unui om, periculos atât pentru el, cât şi pentru cei din jur. Furia naşte demoni, iar demonii dezlãnţuiţi au o singurã dorinţã: aceea de a ucide.
E greu sã exprim în cuvinte câte emoţii contradictorii a stârnit în mine aceastã poveste cutremurãtoare.
Citind aceastã carte, am început sã vãd altfel lumea, sã fiu mai recunoscãtoare cã am o mamã care mã inţelege şi sã realizez cât de importantã este aceastã înţelegere.
Nemira mi-a oferit un dar de nepreţuit, mie şi multor altora, publicând aceastã carte excepţionalã.
De-a lungul timpului, am citit multe cãrţi extraordinare publicate de editurã, toate potrivite cu sloganul “Nemira, plãcerea lecturii”

Niciun comentariu: