vineri, 13 aprilie 2012

Interviu - FARA ZAHAR


Wikipedia îi definește ca fiind "o trupă de muzică și umor, abordând mai multe genuri muzicale (hip hop, folk, rock, latino) pe versuri comice, de satiră socială, cu teme inspirate din viața satului." 
Noi, ca fani, spunem că ei sunt cei care contribuie la adevărata piață muzicală românească. Nu e ca și când ai alege dintre și dintre. Pur și simplu știi că ei sunt printre cei mai buni.
Așa că Bobo și Bobi au răspuns pozitiv încercării noastre de a le afla părerea despre cărți...în general.


1. Vă mai amintiți care a fost primul roman citit?
Bobo: Vag. Adica n-as baga mana in foc ca ala e. Exceptand adaptarile pentru copii ale unor povesti ca Don Quijote, Heidi, Black Beauty, pe care le citim in scoala primara, cred ca primul roman adevarat a fost Cei trei muschetari.
Bobi: Prima carte? Sincer, "Habar n-am". De Nikolai Nosov.

2. Există vreo carte care v-a schimbat percepția despre viață sau despre lume?
Bobo: Nu. Chiar asa de radicala n-am gasit nicio carte. Mi-au schimbat perceptia despre lucrurile la care sa refereau. De exemplu, Noul Testament mi-a schimbat perceptia despre Isus Hristos. Sau nu stiu, alte carti mi-au schimbat perceptia asupra constiintei omului, a relatiei parinte-copil. Despre viata, nu.
Bobi: Evident, abecedarul. La şase ani mă întrebam ceea ce se întreabă unii ţigani şi la cincizeci: ce naiba inseamnă mîzgîlelile alea de pe uşa farmaciei? Apoi m-am împrietenit cu abecedarul şi am aflat că alea sunt litere. În mod paradoxal, pe uşa farmaciei scria FARMACIE.

3. Ați alege mai degrabă o carte scrisă de un autor cunoscut decât una scrisă de unul debutant?
Bobo: Nu neaparat. Am incredere in debutanti.
Bobi: Nu contează, important e să fie subţire.

4. După ce criterii alegeți o carte? Stim că în ultimul timp au apărut tot mai multe carți cu vampiri, ce părere aveți despre ele?
Bobo: De regula, recomandari de la oameni in ale caror gusturi am incredere. Sau teme personale stabilite la un moment dat. De exemplu, intr-o vreme citeam doar romane ecranizate, ca sa fac comparatia cu filmul. Daca vedeam una printr-o librarie, o luam. In afara de seria cu vampiri. Nici carti n-am citit, nici la filme nu m-am uitat. Am depasit varsta, cred.
Bobi: Cred sincer că nu eu aleg cartea, ea mă alege. (Profundă asta, nu?) Şi dă-mi voie să te corectez: în ultimul timp NU au apărut tot mai multe carți cu vampiri pur şi simplu, ci cărţi cu vampiri regulîndu-se la fiecare 31 de pagini. Fiindcă tinerii cumpără subiecte cu sex şi ocultism deopotrivă.

5. Dacă ar fi să alegeți un tip de roman, care ar fi acela? Ați alege unul modern, precum celebrul “Amurg” al lui Stephenie Meyer sau unul clasic, precum “Umiliți si obidiți”, de Dostoevsky?
Bobo: Dostoievsky oricand. Orice. Desi nu vreau sa par snob, si recunosc ca de romanul in cauza n-am auzit.
Bobi: Prefer romanul realist. Punct.

6. Pe ce criterii vă bazați atunci când cumpărați o carte?
Bobo: Depinde daca vreau s-o citesc sau nu. Daca ma intereseaza ce scrie in ea, povestea, sau poate doar stilul autorului, daca nu cunosc subiectul. Sau poate am nevoie s-o citesc, chiar daca nu-mi doresc neaparat asta. Se intampla. Apoi pretul. Daca e foarte scumpa, astept reducerile.
Bobi: Să mă vadă cît mai mulţi oameni cînd o răsfoiesc. Şi să meargă cu culoarea varului din bibliotecă. Vezi că intrebarea asta seamănă izbitor cu cea de la punctul patru.

7. Este vreo carte pe care ați desemna-o preferată?
Bobo: Da. Magicianul, de John Fowles
Bobi: Poveste cu ţigani. De Leonid Mamăligă Arcadie. Repede, la goagăl!

8. E adevărat că iubim televizorul. Oricât de mult am dori să ne îndepărtăm de obișnuit și să pătrundem în cultura clasică, sunt momente în care privirea unui serial sau a unei emisiuni ne relaxează. De fapt, mintea noastră simte această nevoie, la fel și trupul. Până la urmă, cât timp alocați, în general, citirii unei cărți sau a unei reviste, evident, în concordanță cu programul vostru? Având în vedere explozia tehnologică din ultimii ani, credeți că adolescenții vor mai citi vreodată pentru că simt nevoia?

Bobo: Nu foarte mult timp. Adica pot sa treaca si doua saptamani fara sa deschid cartea, daca am foarte mult de lucru. Dar nu le las sa se termine. Daca termin o carte, ma apuc imediat de alta. Si trag de ele. Le intind. Am trei carti pe care le citesc in paralel. Cred ca da, lumea va citi in continuare. Daca prin educatie, copiilor li se va arata importanta cartilor, atunci adolscentii vor citi pentru ca vor simti nevoia. Altfel vor ajunge niste oameni fara imaginatie si fara creativitate. Imaginile iti ofera totul de-a gata. Lectura te forteaza sa ti le inchipui.
Bobi: Televizorul e băiat bun. Pentru că vezi jurnalele de ştiri, iar ştirile astea, dom’le, sunt atît de scurte şi de actuale, încît nu se pot scrie cărţi după ele ca să rămînă întru nemurire în patrimoniul nostru literar. Cît timp acord cititului? Foarte mult timp. Pentru că citesc al naibii de lent.

9. Care este ultima carte citită? Ce impresie v-a lăsat? Ați reciti-o?
Bobo: Sunt o baba comunista, de Dan Lungu. Foarte mult mi-a placut. Mi s-a parut ca s-a terminat prea repede. As fi vrut sa mai tina... E foarte calda si directa. Nu, n-as reciti-o, dar nu din cauza ca nu mi-a placut. Ci pentru ca sunt atat de multe... nu cred ca voi avea timp sa ma intorc vreodata la vreuna din ele.
Bobi: Stephen Hawking - Scurta istorie a timpului. Neaparat o recitesc, pînă o înţeleg.

10. Un mesaj pentru toți pasionații de literatură și pentru cititorii blogului!
Bobo: Lectura placuta.
Bobi: www.farazahar.com


Noutațile despre băieții de la Fără zahar le puteți afla pe Youtube, Myspace sau Facebook. Mai multe detalii despre ei se găsesc pe Wikipedia și evident, pe situl lor www.farazahar.com

Dacă preluați acest interviu, vă rugăm să ne menționați ca sursa.
Multumim mult, Fără zahăr!

5 comentarii:

Ramona spunea...

Cantecul asta e depre noi, e un cantec simplu despre vaci si boi..:))

Only Books spunea...

GENIAL! Felicitari pentru interviu, fetele!
Raspunsurile sunt geniale.

Criss

Cristina M. spunea...

Wow Magicianul e cartea preferata a lui Bobo, are gusturi bune :)Foarte tare interviul ;)) Felicitari!

Adriana spunea...

Doamne:X:X Ii ador pe tipii astia :)) Felicitari pentru interviu :))
Super raspunsuri :)) Amuzante, sincere, "fara zahar":))) Ii adoooooor! :))

MikuMyuuki spunea...

Si noi!!! Ei sunt ataaaaaaaaat de :X:X:X si ataaaat de:X:X:X =P~

`miku