Iniţial a
vrut sã fac douã recenzii diferite, una la “Sȃnge satanic” şi alta la “Ani cu
alcool şi sex”, ȋnsã dupã ce am terminat volumul doi am realizat cã ȋmi e greu
sã le despart, pentru cã se ȋmbinã ca douã piese de puzzle perfecte, fãrã
discrepanţe şi sunt greu de separat, aşa cã voi scrie despre ambele volume ȋntr-o
singurã recenzie.
Aşadar, faceţi
cunoştiinţã cu M.: un tip care ascultã black metal, e ateu şi bisexual. Bea ȋn
fiecare zi şi se drogheazã ȋn fiecare sãptãmȃnã. O sã ȋl urȋţi. Sau o sã ȋl iubiţi.
Sau ambele. O sã spuneţi cã e un porc misogin. Pãi, chiar e. Dar e “cea mai
tare fiinţã care a existat vreodatã.”
Viaţa lui e
diferitã, complicatã, amuzantã uneori şi foarte greu de descris. El trãieşte
liber, aşa cum ȋi place, fãrã nici cea mai micã dorinţã de a se adapta normelor
sau cenzurii sociale. Are o iubitã, pe R., o fiinţã la fel de minunatã ca şi
el, ȋnsã ȋn momentul ȋn care apare B., un puşti simpatic şi inteligent, M.
ȋncepe sã se ȋndrãgosteascã şi de el. Ȋn viziunea
lui, lucrurile sunt destul de simple: poţi iubi mai multe persoane, indiferent
de sex, ȋn acelaşi timp şi cu aceeaşi intensitate, iar asta nu ȋnseamnã cã una
dintre aceste persoane este mai puţin iubitã sau mai jos ȋn clasament, pentru
cã nu existã un clasament.
Sunã bine ȋn teorie, nu? Aproape aplicabil. Doar cã,
din pãcate, gelozia animalicã, ce nu vine niciodatã singurã, ci cu prietenele
ei, furia şi rãzbunarea, este o caracteristicã a tuturor oamenilor şi poate
ucide şi cele mai frumoase iubiri. Iar apariţia lui D. ȋn peisaj, sora mai micã
a lui R., nu simplificã deloc lucrurile.
Vor reuşi
cei patru sã treacã peste aceste sentimente şi sã demonstreze cã sunt cu
adevãrat fiinţe superioare, sau se vor lãsa acaparaţi de ea? Citiţi şi veţi
afla.
Prima parte
din “Ani cu alcool şi sex” ne prezintã un M. care abia a ȋmplinit 18 ani, cu un
caracter, dacã nu ceva mai tolerant, atunci cu o urã mai reudusã faţã de
oameni, mai curios, mai prietenos, care se ȋntreabã “cum?”, “de ce?” cȃnd vine
vorba de oamenii pe care ȋi dispreţuieşte. Este mai naiv, cu precizarea cã naiv
ȋn lumea lui M. ȋnseamnã cu totul altceva decȃt ȋn lumea noastrã.
Ȋncepem sã
ȋnţelegem cum fiecare dintre lucrurile care s-au ȋntȃmplat atunci l-au
transformat ȋn persoana de acum.
“Ani cu
alcool şi sex” aduce ȋn plus ceva la care nu m-aş fi aşteptat: perspective
Elei, iubita lui M. de la vremea aceea. E interesant de citit şi dovedeşte (mã
rog, nu mie, eu eram deja convinsã) talentul scriitoarei şi capacitatea sa de a
scrie din perspectiva oricãrui tip de personaj.
Au fost ȋn
ambele cãrţi pasaje la care am rȃs cu lacrimi. Ȋn “Sȃnge
satanic”, acesta e pasajul meu preferat:
“Uite, facem
aşa atunci: nu dau niciun ban, dar ȋn schimb, o sã-i iau eu un cadou, ceva ce
cred cã i se potriveşte.”
(…)
“Ar fi bine
ca pe lȃngã cadoul propriu-zis şa ȋi iei şi un buchet de flori. Ai putea sã ȋi
iei 23 de trandafiri gen.”
Sau o
maşinâ, gen. Gen. Pula mea, gen. Să vă fut ȋm gură de “jurnalişti” retarzi,
gen.
“A, şi cel
puţin mie aşa mi se pare corect, i-ai un cadou care să se apropie de suma pusă
de fiecare, adică două milioane jumate gen.”
Bine, gen. O
să-i iau o pulă, gen, da’ nu ştiu unde găsesc aşa ieftin.
(…)
Mă uit ȋn
portofel, am şase milioane, bani căcălău, totuşi nu cred că am să-i cumpăr ecva
scump, pentru că e o dobitoacă şi decât să-i cumpăr ei o ţoală sau un căcat de
bijuterie, mai bine ȋi cumpăr lui R. gen, fiindcă o iubesc. Mai beau o bere.
Parcă mi se face puţin foame. Pula mea, ia să mănând o pizza gen. Cer pizza şi
ȋncă o bere. Termin de mâncat şi mi-e prea lene să merg după cadou, aşa că mai
cer o bere. Plătesc şi plec. Gen."
Ȋn “Ani cu
alcool şi sex”, am rȃs pe sãturate la scena asta:
“Se urcã A.,
o ia ȋn braţe pe Ana. Maşina e superfull deja. Ela, cãţeaua, mȃrȃie de jos,
fiindcã e ȋnghesuitã.
“Hai, coaie,
bagã-te”, ȋmi zice A.
Ȋntre A. şi
portierã nu mai e pic de spaţiu.
Mã bag pe
jumãtate ȋn maşinã, stau de fapt ȋn braţe la A…
“Hai sus” ȋi
zic Elavacii.
Dar Elavaca
e genul care refuzã sã cãlãtoreascã light. Ȋnainte sã-şi urca fundul voluminous
ȋn maşinã, aruncã toate punguliţele ȋnãuntru. Ela, cȃinele, mȃrȃie nemulţumitã,
fiindcã e lovitã ȋn cap. Se urcã, ȋn sfȃrşit, şi Elavaca, pe mine.
Gagica din
capãtul celãlalt al banchetei stã mai mult urcatã pe cȃine, gagica de lȃngã ea
ȋl ţine, fãrã sã vrea, ȋn brate pe A., pe trei sferturi, A. o ţine ȋn braţe pe
Ana, care, din fericire, e micuţã şi nu prea ocupã spaţiu, A. mã ţine ȋn braţe
pe mine, care o ţin pe Elavaca, care e grea ca dracu’. Toţi ţinem, peste feţe,
peste capete, peste tot, aruncatem punguliţele Elavacii.”
“Sper sã nu
ne opreascã Poliţia” zice tipul de la volan.”
Faza asta
mi-a amintit de o ȋntȃmplare de acum cȃţiva ani; eram cam tot atȃţia ȋn maşinã
şi am trecut pe lȃngã un echipaj, la care unu’ din nou zice:”mai are sens sã
ȋmi pun centura?”. Eram ȋn Spania, acolo e obligatoriu sã porţi centurã şi dacã
stai pe bancheta din spate.
Revenind la
carte, finalul romanului “Ani cu alcool şi sex” ni-l aratã pe M., ȋn anul 2012,
la doi ani dupã acţiunea din “Sȃnge satanic”, vedem ce oameni au rãmas ȋn viaţa
lui, nu ştim exact cum sau de ce, trebuie sã gȃndim singuri, sã ne punem
ȋntrebãri şi sã ne dãm rãspunsuri, aşa cum ne-a ȋnvãţat primul volum.
Terminȃnd de
citit şi volumul doi, am ajuns la concluzia cã unii oameni sunt fãcuţi sã
rãmȃnã ȋn viaţa noastrã, pentru cã ne definesc.
E frustrant ca o persoanã sau mai multe sã ne
defineascã, pentru cã ni se pierde din originalitate. Din punctul meu de
vedere, originalitatea e supraevaluatã. Nu e important sã faci ceva ce nu a mai
fãcut nimeni, ci sã faci ceea ce simţi, ȋţi doreşti sã faci, te reprezintã.
Ȋn orice
caz, oamenii ãsţia pleacã, dar revin ȋntotdeauna, indiferent cȃte şuturi le-ai
da. Ȋţi iei şi tu porţia de şuturi de la ei, mai ȋnveţi ceva, poate mȃine vei
uita ce ai ȋnvãţat, dar ei vor fi acolo, sã te ȋnveţe iar şi iar.
Cred cã
uneori nu ȋnţelegi dintr-o carte ceea ce a vrut autorul sã spunã, ci ceea ce ai
nevoie sã vezi şi sã pricepi ȋn momentul ãla. Eu aveam nevoie de motive sã
pãstrez ȋn viaţa mea oameni care ȋmi fac atȃt bine, cȃt şi rãu, vroiam sã
gãsesc argumente pentru asta; cȃnd am terminat cãrţile am realizat cã nu am
nevoie de niciun argument, ei sunt acolo şi gata.
Ce am mai
ȋnvãţat eu din aceste douã cãrţi este cã e bine sã fii altfel, nu neapãrat ca M.,
dar, ȋntr-o societate care ȋncearcã sã te manipuleze, sã te transforme ȋntr-o
pãpuşã de cearã şi sã te modeleze dupã bunul ei plac, sã fii altfel e chiar…nobil.
Mi-au plãcut
foarte mult aceste cãrţi, am adorat stilul ȋn care sunt scrise, caracterul lui
M., pentru care totul e prea simplu şi prea complicat ȋn acelaşi timp,
acţiunea, care mã surprinde schimbȃndu-şi cursul, am iubit şi am savurat totul.
Eu nu plȃng la poveştile de dragoste care se terminã prost. Bine, nu prea citesc asemenea
poveşti, dar mã rog, dacã ȋmi ajung ȋn faţa ochilor, nu mã impresioneazã.
Daţi-mi “Adio, Ringo” sau orice altã poveste tristã cu cȃini şi plȃng pȃnã inund apartamentul.
Dragostea e frumoasã atunci cȃnd cel puţin unul dintre participanţi nu e om.
Vã spun asta
pentru cã a fost un fragment din “Ani cu alcool şi sex” care aproape m-a fãcut
sã plȃng. Eram ceva de genul:
Adevãrul e
cã personajele sunt atȃt de…reale! Şi nu doar personajele, ci locul acţiunii,
povestea, totul, te face sã trãieşti fiecare moment al cãrţii la intensitate maximã.
Un comentariu:
Oh, se "simte" ca ti-au placut foarte mult cartile. Atat de mult incat pasiunea ta ma invaluie si ma convinge si pe mine: sa citesc , sa traiesc si sa invat din aceasta aceaste carti (cu mentiunea: in felul meu propriu).
Trimiteți un comentariu