sâmbătă, 23 martie 2013

Recenzie: zece lucruri pe care le-am facut


Mi-am dorit foarte mult sã citesc aceastã carte încã de când am auzit prima data despre ea. Despre ce e vorba: April gãseşte o modalitate de a-l pãcãli pe tatãl sãu, iar ea se mutã pentru restul anului şcolar la Vi, prietena ei cea mai buna. Ȋmpreunã. Fãrã pãrinţi. La 16 ani. Ȋnţelegeţi de ce mi-am dorit sã o citesc, nu?:)
Odatã singurã, April se loveşte de tot felul de greutãţi despre care nu ştia nimic şi care au în mare parte legãturã cu întreţinerea unei case, dar începe şi sã guste din libertatea de a fi singur.

coperta_10_lucruri
Dupã o jumãtate de orã petrecutã în raionul pentru curãţenie(din câte se pãrea, aveam nevoie de saci pentru gunoi, şi de saci pentru reciclarea deşeurilor, şi de detergent lichid pentru vase, care nu semãna cu detergenul pentru maşina de spãlat vase, şi de rezerve pentru Swiffer, şi de un filtru pentru Miele…şi vã mulţumesc, dragi pãrinţi, pentru cã m-aţi ţinut atât de mult timp la adãpost de toate astea) am ajuns în sfârşit la casa de marcat.

Fiind obligatã sã se descurce singurã de mica, Vi e destul de responsabilã pentru vârsta ei. Adicã, are grija de ea şi de casã, merge la şcoalã, o ajutã pe April cu unele lucruri. Dar destul de responsabilã nu înseamnã cã nu dã petreceri cu mult alcool şi mulţi bãieţi. Cunosc astfel de copii, care locuiesc singuri şi sunt foarte, foarte maturi. Desigur, unii, odatã vãzuţi nesupravegheaţi, o iau razna şi intrã în tot felul de probleme.

Ceea ce nu e credibil e felul în care au reuşit sã îl pãcãleasca pe tatãl lui April. Niciun pãrinte de genul lui nu îşi lasã copilul în casa altcuiva pentru mai multe luni, fãrã sã fi vorbit faţã în faţã cu adultul responsabil de acea casã şi de mare parte din viitorul copilului sãu.
Acum, dacã April şi Vi vor reuşi sã ducã minciuna pânã la capãt, fãrã sã fie prinse, veţi afla voi, citind.
 — E grozav, tată, mă forţez să zic. Şi… sunteţi în LaGuardia?
Le - ar lua pe puţin o oră ca să ajungă aici cu maşina de la aeroport. Aş putea eu să fac astfel încât casa asta să arate prezentabilă
într - o oră? Mai întâi, să - mi găsesc o pereche de pantaloni. Pe urmă,
să arunc sticlele şi paharele şi mucurile de ţigări şi să aspir fărâmele
de tortilla şi poate şi sutienul, poate chiar şi pe Kris şi Zachary…
— Nţ, tocmai am trecut prin Greenwich. Ar trebui să ajungem
în douăzeci de minute.
Douăzeci de minute?
Se aude un geamăt dinspre canapea. Kris se întoarce cu faţa - n
sus şi zice:8
— Frigu’ p..ii aici.
— April, nu cumva e un băiat pe - acolo? se interesează tata.
Fac un gest, tăind aerul cu mâna, ca să - i dau lui Kris de înţeles
să tacă naibii.
— Ce? Nu! Sigur că nu! Mama lui Vi ascultă la radio.
— Noi tocmai am trecut de Rock Ridge Golf Club. Se pare că
mergem mai repede decât am crezut. O să fim acolo într - un sfert
de oră. Abia aştept să te văd, prinţeso.
— Şi eu pe voi, îi răspund, înecându - mă şi închizând telefonul.
Închid şi ochii. Apoi, îi deschid.
Ten Things We Did (and Probably Shouldn't Have)Doi băieţi pe jumătate goi în salonul mare. Unul cu tiară.
Alţi băieţi pe jumătate goi prin dormitoare.
O sută de sticle de macheală golite.
Şi mama lui Vi, nicăieri de găsit.
Mă pot considera o prinţesă moartă.


Cartea are foarte multe momente amuzante şi multã acţiune. Am savurat paginã dupã paginã în vitezã, ca un om însetat care oricâte pahare cu apã ar bea, nu îşi astâmpãrã setea pânã nu seacã fântâna.(cartea, în cazul meu)

E foarte uşor sã empatizezi cu April, intri cu rapiditate în pielea ei şi începi sã visezi cu ochii deschişi la o situaţie similarã, la Jacuzzi, la serile petrecute cu prietenii şi la frumuseţea unei astfel de vieţi.

Finalul e unul neaşteptat, care te trezeşte dn visare, ca un duş cu apã rece. Un fel de “distracţie ca distracţie, dar sã nu uitãm cã trãim în lumea realã, iar cine are o mare putere, primeşte la pachet şi o mare responsabilitate.”

E o carte frumoasã, care te scoate din propria viaţã şi te aruncã într-o realitate din care nu ai mai vrea sã ieşi, dar nu uitã sã sublinieze nişte idei importante pentru toţi adolescenţii.(ador orele de educaţie sexualã, ce vreţi!)

Concluzie: citiţi-o! :))
Rang:*****
5/5

Un comentariu:

MikuMyuuki spunea...

Vreau cartea astaaaaa:X:X:X